UVEJRET FRA FORLEDEN


Kan forestille mig at mange allerede har glemt, at der i weekenden brød et ordentligt uvejr løs over Danmark? Dem, der stadig husker uvejret, er dem, der oplevede store skader og oversvømmede kældre.

Jeg sidder her på 4. sal og  nyder at dagen idag er fyldt med solen, som skinner smukt og varmt, og ja "over skyerne er himlen altid blå".

Hvorfor jeg overhovedet har en interesse i at skrive om uvejret, når jeg bor i min skønne lyse lejlighed på 4. sal, kan virke uforståeligt, for så meget regnede det trods alt heller ikke, at det nåede herop!

Men nu er det sådan, at jeg dagligt mærker skaderne fra uvejret, idet varmekælderen i den ejendom, jeg bor i blev oversvømmet af 1,5 meter vand, og hele varmeanlægget brød sammen, som.  Dette betyder, at jeg nu for 4. dag i træk har iskoldt vand i hanerne, hvilket gør det daglige bad til en noget kold fornøjelse.

Er dog blevet mere alternativ for få det varme vand med i bad: El-kedlen fyldes med vand, koger, hældes op i den største balje,  jeg har, ud i bad og fylde kold vand i fra hanen, så jeg ikke bliver skoldet.

Føler mig skudt tilbage til gamle dage, hvor badet for nogens vedkommende foregik i køkkenet i et badekar, hvor badevandet først blev skiftet ud, når alle havde været i bad. Den mest beskidte til sidst!

Jeg er dog så priviligeret, at jeg ikke skal lade badevandet gå på skift. Ja, jeg skal ikke engang hente vand i brønden eller på gårdspladsen ved vandposten, men blot bevæge mig ud i køkkenet til el-kogeren af flere omgange.

At badet i disse dage er lidt mere omstændigt, lægger jeg ikke skjul på - er dog glad for at min børneflok tæller to piger og ikke 7! Det er til at overskue for os alle.

Når jeg så står i denne situation med koldt vand i hanerne, ser jeg kontrasten til min hverdag, og skønner på at jeg lever i et moderne samfund, og ikke "i gamle dage", hvor badet iøvrigt ikke var en daglig handling, nok nærmere en ugentlig begivenhed i forbindelse med søndagens kirkegang.

Ja, der er mange tanker, der når at poppe op, når hverdagens gang bliver ændret. Hvor lang tid, der endnu går, før der atter er varmt vand i hanerne, ved jeg ikke.

P:S. Men to ting jeg dog ved med sikkerhed er, at jeg fortsat drømmer om et dejlig varmt skumkarbad og at jeg aldrig nogensinde bliver vinterbader! :O)