BUDGETTER

Den bedste start på en ny uge er i løbet af søndagen at opdatere, hvad der er af opgaver og aftaler den kommende uge. Så er man mentalt forberedt og også klar til, hvad der måtte komme af udforudsete opgaver og hændelser.

Når ugen så lakker mod enden, er det altid en god ide at samle på den forgangne uge: hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Hvad var det, der gjorde at det gik godt og mindre godt? Nåede jeg det, jeg havde planlagt? Hvis ja, et skulderklap, hvis nej, hvad var så årsagen til jeg ikke nåede, det planlagte?

På den måde, er der hele tiden opfølgning og overblik over eventuelle tidsrøvere, spildtid og hvad der ellers kunne dukke op af  “må også liiiiiiiige nå at købe nye sko til fødselsdagen fredag” (ja, men ikke i arbejdstiden!).

Sådan en struktur og planlægning er jeg godt i gang med, og det kører!

Er inde i en supergod og effektiv rytme, og nyder at se den ene opgave efter den anden blive krydset af med et flueben. Det fylder godt op på energi overskuds kontoen, hvilket bekendt fortsætter den gode cirkel.

Én af de ting jeg så arbejder lidt ekstra med i øjeblikket og egentlig har gjort længe, er at udarbejde et budget for privatøkonomien.

Har egentlig haft lagt et budget flere gange, men det er jo ikke nok at lægge et budget, det skal også overholdes!

Det er så lige på det punkt, det kræver lidt ekstra af mig, for som kreativt udøvende individ, er der ikke noget, der ligger fjernere end at kigge på tal. Dvs jeg har ikke noget mod at kigge på tal på prisskilte på lækre tøj giner, eller på den nye android mobil, jeg ønsker mig.Så længe jeg nøjes med at kigge, sker der jo heller ikke noget ved det.

Om jeg så også når at impulskøbe inden jeg forlader diverse forretninger, og bagefter konstaterer, at menuen resten af måneden endnu engang står på havregrød, er knap så godt, da netop indkøbte impulskøb jo ikke er indberegnet i budgettet!

Og ja, så er det så, jeg sidder her med en stak interessante papirer en dejlig søndag mens solen skinner udenfor, og har besluttet mig for endnu engang at udarbejde et budget.

Af en eller anden mærkelig årsag, ved jeg, at jeg denne gang kommer til at overholde det. Måske er det fordi, jeg har rundet de 40 og er ved at blive voksen, måske fordi det bare giver en vis tryghed at kende ens købekraft sidst på måneden? Eller også trænger menuen bare til at blive skiftet ud? Det finder jeg jo nok svaret på om et stykke tid, når det viser sig om jeg holder budgettet!

P:S Iøvrigt er det faktisk meget sjovt det med tal alligevel, når jeg bruger tid på det og graver ned i papirerne, men er dog så realistisk at jeg nok bliver ved min læst og holder mig til farverne! ;O)